Halaman

Jumaat, 21 Februari 2014

Pengenalan Silibus Authoring System

Alhamdulillah minggu kedua baru saya dapat hadirkan diri di kelas Authoring System ini.. agak kelewatan sedikit masuk kelas hari ini.. kerana mencari parking di UTM adalah amat sukar.. moralnya, datang awal sikit lain kali..

Sesi bermula dengan penerangan ringkas dari Prof. Dr. Zaidatun berkenaan Authoring System.. Walaupun penyampian beliau dalam bahasa Inggeris.. tapi masih boleh lagi di fahami kerana pertuturanya dalam gaya bahasa Inggeris yang mudah..

Minggu ini masih lagi dalam briefing silibus. Antara kandungan penyampianya ialah pengenalan dan pembezaan antara scripting, programing dan authoring. Antara programming dan Authoring mana yang lebih canggih? programming adalah scripting bebas dan tidak terarah.. manakala authoring ialah scripting yang terarah, seperti sesuatu script yang telah diprogramkan kepada  tujuan tertentu seperti Authoware, Dreamweaver, Flash & Power point.

Menurut beliau, dalam pembelajaran peringkat masters ini, kita kena lebih kritikal dalam berpikir serta bijak dalam menggunakan authoring system yang sesuai untuk setiap kerja. Contohnya seperti, untuk membuat clip video ringkas, gunakan flash.. untuk membuat persembahan slaid gunakan powerpoint dan lain-lain lagi.

Seterusnya Prof. Dr. Zaidatun menerangkan serba ringkas tentang ASP (Active Server Page) dan PHP (Hypertext pre-processor)..  untuk menjalan asp perlu kepada database mdb (access) dan testing server IIS .. Manakala untuk untuk PHP memerlukan kepada database MySQL (Phpmyadmin) dan testing server Apache..

Akhir sekali.. Prof. memberi kami tugasan ASP VS PHP


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates